er vel å se på som en kuriositet i Norge.
Vi vestlendinger er godt vant med ferger over fjordene og jeg trodde inntil for et par år siden at dette var noe innlandsbeboere var spart for.
Personlig har jeg sans for ferger for de tvinger de mest kjøreglade, disse som kjører 5 - 6 - 7 timer sammenhengene uten pause, til å ta en pause. De fleste ferger, men dessverre ikke alle, på Vestlandet har god kaffe hvilket vi selvfølgelig setter pris på.
Når det gjelder innlandsferger så gikk en over Mjøsa før Mjøsbroen kom, og det finnes noe andre.
Mjøsfærgen (ja, det skal stå æ) som ligger som spisested i Gjøvik er nr 3 i rekken av 5 ferger med samme navn. Den første, byggeår 1923, ligger til resturering ved Minnesund. Den skal etter planene brukes som turistattraksjon på Mjøsa når den en gang blir ferdig.
For 2 år siden oppdaget jeg M/F Nisser som går over innsjøen Nisser i Telemark.
Denne lille kabelfergen går 400 m stort sett en gang i timen fra 1. mai og ut året.
Som det fremgår er det ikke plass til så veldig mang biler.
Man kan ta fergen over og ta lunch på Fjågesund kafe på vestsiden av Nisser. Siden det også er vei til vestsiden har man flere muligheter til og fra.
Og sommeren 2015 oppdaget jeg Randsfjordferja II.
Den går over Randsfjorden mellom Horn og Tangen.
Helårsrute.
Vi var der en lørdag i juni, etter kl 16, så siste tur for dagen var gått og vi måtte kjøre helt opp til Fluberg bro for å krysse Randsfjorden. Ikke at det medførte noen omkjøring siden vi likevel skulle den veien, men det hadde vært litt moro å tatt fergen. Vi får komme tidligere neste gang.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar