søndag 24. mai 2015

Kjekt å ha

Alle erfarne bobilbilister vet nok at det er enkelte ting det kan være lurt å ha med. Ting går i stykker eller verre: Blir knust. Så dette er nok mest for nybegynnere.

Sideveier har til tider vært litt smalere i virkeligheten enn de er oppe i hodet til denne sjåføren så da har det røket speil i møter andre biler. Å kjøre bil uten sidespeil er ikke greit og når man heller ikke har innvendig speil blir det ganske vanskelig.



Jeg har alltid minst en ekstra speilflate med  i bilen slik at jeg kan redde meg selv og andre om det ryker et speil. 
Samt den uunnværlige rullen med gaffertape.


 






 


Bildet her viser hvordan det så ut etter nærkontakt med en WV Caravelle på en litt for smal del av E39 mellom Vadheim og Førde.

Hvordan det ville sett ut om det var på en enda smalere sidevei kan en jo tenke seg.

På veier uten midtstripe er jeg alltid ekstra OBS når jeg møter biler på størrelse med Caravellen siden de har speil i samme høyde som min bil.






Så har jeg har med noen plankebiter som kan legges under hjulene om man kjører seg ned i noe bløtt. Kom til nytte i Masfjorden der vi lekte bønder og pløyde.

Plankene kan også brukes under klossene når man må bruke disse på mindre fast underlag

Og så har jeg med litt grus i gammel  syltetøyboks. Jeg har opplevd at ene drivhjulet begynte å spinne mot vått gress slik at jeg ble stående. Da var grusen redningen.



Tidvis kan det å tømme toalettet og få etterfylle drikkevann by på utfordringer.

Noen eksempler på tømmestasjoner:
Fra venstre: Tromsø, Innhavet i Hamarøy kommune og stasjonen til Bergen Caravan.

I Tromsø, sør for broen ved teateret, får du ikke fylt vann om du ikke har med ekstra slange, eller som oss, en vannkanne. Litt bæring, men det fungerer.

Slangen på stasjonen i Innhavet er grei nok, men den har en tendens til å ligge på bakken hvilket kanskje ikke er av det mest hygieniske. Og siden det manglet slange på baksiden der man tømmer toalettet skal man ikke se bort fra at noen bruker slangen til å spyle toalettet.

På stasjonen til Bergen Caravan er det flere meter mellom drikkevannuttaket og toalettømmingen. Vannslangen er i tillegg fjærbelastet så den trekkes automatisk inn.
Tilsvarende opplegg hvor drikkevann og toalettømming er skilt finnes bl.a. i Mandal.

Tømming av toalettet har en gang medført at vi måtte grave et hull i bakken til formålet.

Jeg har møtt bobilister som har med egen slange, men da er det dette med tilkobling som dessverre ikke er standardisert godt nok. Det krever vanligvis også en utendørs kran. Med kanne kan man hente vann inne og ute. Så vi har med en 10 l vannkanne spesielt innkjøpt til formålet.








 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar