søndag 1. mai 2016

Håkonshaugen

Gravhaugen etter Håkon den Gode (920 - 960) ligger på Seim i Lindås kommune.
Som jeg nevnte i innlegget om Moster var jeg på Seim i 1961 når gravhaugen ble innviet av kong Olav V.
24. april 2016 var jeg tilbake.

Her er avkjørselen fra Rv 57. Håkonshaugen ligger ved kirken som man skimter øverst til høyre i bildet.



Haugen var 1000 årssted for Lindås kommune og ble nok fikset litt opp da men det er 15 år siden så det hadde ikke skadet med litt omsorg.


























Haugen ligger på en gård og da må man regne med at man finner spor av gårdsdrift.















I en reportasjen fra åpningen som lokalavisen Strilen hadde i sin utgave 30. juni 1961  omtales åpningen. Nå er det vel kun spesielt interesserte som har tatt vare på denne avisartikkelen. Jeg har hentet min kopi på biblioteket.

Kong Harald og dronning Sonja besøkte haugen i  juni 2009. Da



























 Upåklagelig utsikt til fjorden. Parkeringsplass ved kirken og til venstre utenfor bilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar