lørdag 4. juni 2016

Strømstans

Etter å ha opplevd å gå tom for strøm på bobatteriet ved ett lenger stopp sist oktober har jeg tatt grep som det heter på politikerspråket.
Jeg har montert solcelleladeutstyr.

Etter å ha inspisert elektroblokken, som på vår bil står under passasjersetet, fant jeg at der er det mulighet for å koble til solcellepanel. (3-pins kontakt, nr 3 fra høyre på bildet.)


Men, og det er jo alltid et men, solcellepaneler gir variabel spenning ut bestemt av solen så det er ikke bare å koble rett til.

På forespørsel hos forhandleren fikk jeg høre at de vanligvis koblet panelet direkte til batteriet via sikringer. OK, men likevel må det en regulator inn i bildet for å unngå å skade batteriet.  Men siden det nå er mulig å koble sollader til elektroblokken så ville jeg som elektrolærer ha tilkoblingen der så jeg kontaktet produsenten av blokken og fikk vite hva jeg hadde behov for. Det fikk jeg kjøpt på Ebay:



En laderegulator med nødvendige ledninger.





Så gjensto selve panelet og det kjøpte jeg lokalt hos en viss svensk kjede som har det meste av det vi gutta boys trenger.








30 W skulle holde. Blir det for lite kobler jeg på ett til.

Panelet legges i frontvinduet når vi parkerer for 10 - 12 timer og så er vi rimelig trygg for å unngå strømstans.



Fordelen med å koble solladeren til blokken er at da lades begge batterier. med prioritet på bobatteriet












 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar