søndag 24. september 2017

Eivindvik

Eivindvik er administrasjonssenter i Gulen kommune i Sogn og Fjordane.
En sidevei jeg har hatt et forhold til så lenge jeg kan huske siden min fars tvillingsøster bodde der. Den gangen dro vi med motorbåt av den gamle typen med en-sylindret glødetoppmotor.
Gikk vel med 4 - 5 knop, hvilket min sjøfarende nevø sier skulle ta ca 4 timer. I dag tar turen ca 2 timer med bil. I nostalgiens skjær vil vel noen si at båtturen var sjarmerende. For å være ærlig så var det drepende kjedelig!




Jeg valgte å ta kvelden på parkeringsplassen ved 1000-
års stedet i kommunen. Det gamle tingstedet Gulating. Som det fremgår hadde jeg plassen for meg selv 3 dager før stortingsvalget 2017. Andre var vel opptatt av partilederdebatten.








Til 1000-års markeringen ble dette satt opp. Vet ikke hva det skal illustrere, men det er jo fint å se på.










Sverdet i steinen er vel et symbol på makten tinget hadde.









Kort vei fra sjøkanten,







En vollyballkamp var sikkert et kjærkommen avbrudd fra forhandlingen.










Nå har jo Eivindvik også annet å by på.
Som de gamle keltisk steinkorsene. Hugget ut i kvernsteinbruddet i Hyllestad nord for Sognefjorden.


Dette står oppe i bakken bak kommunehuset ved Olavskilden.























Dette andre fikk litt hard medfart 2012 da et stort tre ved kirken skulle felles. Se neste bilde. Det gikk galt. Korset ble knust og kommunen måtte betale bot for å ha ødelagt et 1000 år gammelt fornminne.



Korset er satt opp igjen ved hjelp av et stålstativ.









 






Det var en anselig størrelse på treet som ble felt, bare så synd at resultatet ble som det ble.

 Men alt er forgjengelig så livet går videre.


















Gamle presteboligen, kirken til høyre bak treet.









Ellers har Eivindvik det man trenger. Her den lokale bensinstasjon, lokalbutikken rett over veien.
Har man behov for å fylle vann så er det mulig ved toalettanlegget på 1000-årsstedet.
Toalettanlegget var åpent når jeg var der.
Når man første er kommet til Eivindvik så kan man ta turen rundt Dingja til Rutledal fergeleie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar